Promotion dan membership yang tak berbaloi

Weekend lalu, kita pergi ke satu babyshop untuk beli puting dan pacifier Ain yang baru. Kita memang ada card membership di kedai tu. Ada satu promotion going on lah that day. The promotion is get RM10 off (baucher) kalau tukar pacifier lama dan beli yang baru. Brand Avent. Harga asal pacifier dalam RM32.

So kita pi kedai tu bawa pacifier yang lama.Kita beritahu staff kedai kena nak trade in yg lama, dia pun jumpa staff yg lain, dan confirm memang ada RM10 off. Suddenly ada 1 lagi staff jumpa kita (time tu kita sedang meround nak tengok barang yg lain pula). Dia cakap 'Miss yg promotion RM10off tu, you kena bayar harga penuh untuk pacifier which is RM32, then kita bagi you RM10 voucher, voucher valid hari ini saja last. Voucher you boleh guna kalau you spend RM50 ke atas'. Oh gitu pulak. OK me pun decided nak beli kasut untuk Ain. So if total kasut plus puting baru still RM50 above.

Sampai kaunter ingat nak bayar pacifiier dulu sebab nak dptkan RM10 voucher. Then staff yg sama cakap 'Miss, voucher untuk barang AVENT saja'. Me tergangga! Tadi kata kalau spend RM50. "kamu tak bgtau tadi pasal tu, so saya rasa macam tak worthlah, sebab barang Avent kan mahal'. Kita tunjukkan muka tak puas hati campur muka kecewa. Tapi nak jugak pertahankan hak as customer. Terus kita cakap ' baik you tak payah buat promotion, sebab you cakap sekejap itu sekejap ni, tak worthlah". Terus staff tu kata 'kalau you spend RM50 above untuk barang AVent, since you beli pacifier dan puting, you dapatlah RM10off''. Dalam hati 'apalah dia nih, cakap pusing-pusing!. Mungkin dia pun takut ke apa,sebab kita macam dah complain sikit, tu dia come out with that promotion pulak.

Bila time nak bayar pula, kita minta masukkan point sbb kita member kan. So dia bgtau dari system komputer dia 'Miss membership dah tamat, mau renew ker?' Me tanya 'How much?' She said 'RM8'. 
Masa nak daftar pun RM8 jugak.

Ok then kita tanya 'berapa banyak point saya dah kumpul?' Dia check '2000plus'. Me tanya ' I entitled untuk gift apa dengan point sebanyak itu?. She said 'Puan akan dapat voucher RM10'. Saya cakap ' 2000 point you bagi RM10 voucher saja?. Thats mean spend RM2000 ringgit I collect 2000 point, and in that point i entitle RM10 voucher, minus RM8 for membership. So that means only RM 2 you will give to your customer, so cheap kan? Me kata 'tak bebaloilah dgn renew membership disini, sorry!.

Kita suka ke kedai tu sebab memang cantik persekitaraan dia, tapi barang mahal. Contoh kalau susu Kerihome dia jual RM46, kat kedai baby lain (yg takde membership) leh dapat RM41.

Sebenarnya dah lama jugak mau komplain pasal staff di situ, yang kebanyakkan tak expert dengan barang yg di jual. For new mom especially, memang perlu staff kedai untuk tolong pilih barang baby/atau minta pendapat tentang sesuatu product. Rata-rata kalau kita tanya pasal product, jawapan yang di beri 'Ini bagus, ramai customer pilih ini'. Setakat itu saja diorang boleh bagi. I think kedai-kedai baby perlu hire orang yang dah ada anak. Sebab me pernah pi kedai baby yg staffnye ada anak, detail produk, cara penjagaan/penggunaan memang terangkan cukup-cukup.

So momies yang baca entry nih, pernah tak anda rasa membership yg anda sertai tak berbaloi?



Comments

  1. saya membership aeon dengan uo ajer.hihi..yang lain,tak naklah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeay!akak dah disabled benda prove ur not a robot tu..

      Delete

Post a Comment

Popular Posts