Kos beranak

Sebenarnya, tujuan kita buat entry nih adalah untuk panduan saja. Sebab, kita pernah dapat beberapa email mereka yang bertanya tentang kos bersalin di hospital private, terutamanya di BP.

Yes kita bersalin di hospital private dan kos agak mahal berbanding dengan bersalin di hospital kerajaan, walaupun kita kerja dengan kerajaan tercinta.

Seawal mengandung memang bercadang bersalin di hospital private jadi tentunya perlu sedia dari segi kewangannya.

Rate kos bersalin normal adalah RM2500, manakala caesarean adalah RM5000. Ini adalah basic. In case kena masuk hospital awal atau kena tahan pas bersalin, itu kos lain. Jadi perlu sedikit wang untuk emergency.

Kos untuk anak pula lain, average RM500 sehari. Macam kita agak bertuah sehari lepas bersalin dah boleh keluar, tapi kita masuk wad awal sehari. Average sehari duduk hospital RM1000. Harga bilik agak affordable, rawatannya yg mahal.

Whatever pun terpulang pada individu.

Rate untuk bandar-bandar lain kita kurang tahu. So me tulis berdasarkan pengalaman sendiri saja.

Cheers

Comments

  1. Saya dah dua kali bersalin. Dua-dua kat hospital kerajaan. Rasanya belum mampu nak bersalin kat hospital private, bile fikir bab kewangan. :)

    Uni recently posted : Mac 2013 : Total Unique Visitor dan Keyword Paling Hit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan atau private, yg penting mummy dan baby selamat :)

      Delete
  2. Saya pun bekerja dengan kerajaan terchenta. Bahah! sebab tu saya bersalin kat hospital kerajaan terchenta. HAHAHA

    Anyway, sebenarnya fulus tak meriah masa tu, tu mcm redha jelah gomen tp ok la. Hubs punya klinik panel pulak kat kl. so memang hajat nak bersalin kat kg. kalo x dptlah merasa bersalin kt private guna panel hubs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti second baby awak try private pulak, bleh tahu beza private dan kerajaan.

      Delete
  3. saya la tu salah sorang yang contact Siti. Mucho gracias!! :D Saya bersalin normal and baby sihat takda complication masa lahir. Alhamdulillah Dia permudahkan urusan and pain was somehow bearable, so I opt out epidural.. Cuma entonox and 2x jab oxytocin. Masuk hosp 14hb 10pm, keluar 16hb 2pm. Total cost RM 2600.. Kalau ada rezeki lebih, nak bersalin lagi kat sini kot.. Amin.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah, mesti sekarang baby dah besar kan? Insyallah boleh bersalin situ lagi (eh kita cakap macam hospital tu kita punya lak).

      Delete

Post a Comment

Popular Posts