Pelajar datang kepada saya

Minggu sudah saya ada pesan dekat pelajar kelas saya untuk datang jumpa dengan saya jika dapati markah ujian mereka sangat-sangat rendah. Saya suka nak tahu what's wrong with them?

Pagi tadi 1 student came to me, telling me his mark is among the lowest. I checked his paper and yes, very low. So I started to investigate lah what happend to him actually.

Good to know he could identify the reason why his mark is so low. Thats mean he knows his mistake and what need to be corrected. Basically he is slow leaner (like me jugak!), and he could not understand English. Then he started to talk about his family.

Dia anak pertama dari 4 orang adik beradik.
'Ibu saya ibu tunggal puan, ibu saya baru habis edah ahad lepas. Ayah saya ceraikan ibu saya'

Sayu saya tengok dia. Mata dia dah start berair.

Saya bertanya tentang adik beradik dia.
'Saya anak first, adik no 1 belajar di university, adik no 2 ikut ayah saya dan adik yg last duduk dengan mak'.

Dia cakap masalah keluarga yang dia ungkapkan as 'kisah-kisah hitam' memang terjadi dalam keluarga dan ini sangat memberi kesan pada pembelajaran dia.

'Saya so far dah 3 subject gagal puan, kawan-kawan saya semua lepas untuk pergi latihan industri, tapi saya tak pasti lagi'.

Saya bertanya tentang ibu dia.
'Ibu saya kerja jual kain dan ibu saya sakit. Ibu saya ada fibroid, luar rahim. Dah lama sakit tapi baru dikesan bila buat scan. Perut ibu saya membesar. Dan bila setiap kali datang haid, haid tak berhenti pada hari yang biasa, lepas tempoh haid tamat, keluar darah banyak. Kalau darah banyak, mak saya mampu baring dan banyak kain di alas untuk tampung darah yang keluar. Setiap kali darah keluar banyak, mak saya akan telefon saya'
Dia menangis masa cite kisah dia dengan saya.

'Emak menyewa rumah sedara, kalau duduk menyewa rumah orang lain mahal, 3-4ratus'


Dia memang arif dengan penyakit yang ibunye alami
'Mak saya cuma ada 9 pin darah, orang biasa ada 11 pin, kalau turun  5-6 pin mak saya akan mati'
(saya kurang arif pasal kandungan darah)
Sedih sangat saya dengar.

Dia tahu apa yg berlaku pada keluarganya dia tak boleh nak buat apa-apa.
'apa-apa terjadi pun, saya kena belajar'.

'Ibu saya pesan suruh belajar, walaupun susah, tapi bila berjaya nanti, kejayaan itu kejayaan yang mulia'

Tabahnye ibu pelajar ini. 

Dua kali dia menangis depan saya ketika bercerita. Kalaulah student tu perempuan, saya akan peluk dia kuat-kuat. saya tak boleh bayang jika di tempat saya, saya tak boleh nak tanggung.

Teringin saya nak tanya kenapa ayah dia tinggalkan ibu dia? adakah sebab ibu dia sakit? Tapi saya tak boleh nak tanya sebab ini kali pertama dia bercerita dengan saya. Hal-hal keluarga sesuatu yang perlu di tutup. Tapi dari penceritaan dia, semacam dah lama hal-hal keluarga berlaku. Dan saya rasa lelaki tak mudah untuk menangis kalau betul-betul penderitaan dia tak tertanggung. Dan cara dia menangis, buka terus nangis, tapi saya nampak mata dia merah, kemudian bila dia kelip mata, air mata mula berlinang, dia tak mampu tahan, dan dia menangis.

Saya cuba bagi kata semangat dekat dia, walaupun saya rasa kata-kata saya nih mungkin tak boleh nak rawat penderitaan dia tapi sekurang-kurangnye saya harap buat dia rasa lega.

Jauh di sudut hati saya, dia cekal. Saya pesan untuk belajar sungguh-sungguh, kejayaan seseorang tak sama, kalau orang lain berjaya hari ini, awak mungkin berjaya di masa kemudian.

Doakan dia cekal dan sentiasa sayang dekat ibu dia. Dengan sayang dan kasih pada ibu dia, insyallah hidup dia selamat dunia dan akhirat. Amin.


Comments

  1. tersentuh bila baca entry nie.jarang lelaki akan bercerita berkenaan keluarga kecuali beban tersebut memang dah xboleh ditanggung lagi

    ReplyDelete
  2. Awak..mengalir air mata saya baca entry ni...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts