Ain selsema

Ain selsema buat kali ke-3. Alhamdulilah sangat selsema tak ambil masa yang lama nak baik kali ini.  Ain dapat selsema dari pada nenek. Yelah nenek yang jaga Ain. My mak selsema 2 hari, lepas baik Ain pulak selsema, 2 hari juga. Secara kebetulan mungkin.

Memang saya akan avoid ambil any medicine, kalau momies pergi klinik biasa, normally doctor akan prescribed ubat selsema tapi actually tak sesuai. Kalau momies pergi klinik kanak-kanak, pediatrician tak kan bagi ubat. Yang diberi hanyalah saline drop untuk legakan selsema.

Kali ini untuk selsema Ain, saya bagi Ain Manuka Honey. Just sapu kat mulut Ain. Sedikit saja yea. Sebab not recomended untuk bagi honey pada baby under 12 months without prescription. Tapi saya tawakal, lagipun madu sunah nabi dan ada healing properties. Dengan izin Allah, Alhamdulilah selsema Ain kurang.

Biasanya, Ain hadapi kesukaran untuk tidur nyenyak masa selsema. Jadi apa saya buat, tidurkan Ain dalam stroller. Berstroller dalam rumah sampai dia tertidur. Stroller kan macam inclined chair, so Ain breathing more comfortable berbanding baring.

Lagi satu, saya tak mandikan Ain, just lap lap saja. Kalau keluar saya pastikan dokong atau letak dalam stroller. Takde letak kat trolley shoping lagi. Dan make sure tak keluar time ramai orang. Just as precaution saja.

Kalau momies ada tips untuk baby selsema/batuk/ deman, mind sharing with me? Thanks:)

Comments

  1. bila akak cakap pasal troli tu,betul juga kan?benda tu kotor.banyak kuman.saya tak terfikir pun.thanks kak!

    ReplyDelete
  2. get well soon ain. siannya dia

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts