Hydroquinone

Saya rasa semua orang tahu bahaya hydroquinone pada barangan kosmetik kan?

Tujuan penggunaan hydroquinone dalam skincare adalah untuk mengurangan bintik gelap, jeragat, parut jerawat dan tujuan memutihkan kulit. Hydroquinone mampu membunuh sel yang menghasilkan melanin (memelanocytes). Kesannya kulit semakin cerah dan putih.

Jika seseorang itu menggunakan krim mengandungi hydorquinone, kulitnya tidak boleh terdedah pada cahaya matahari. Memang ia memberi effect kulit yang putih, tapi bukan untuk jangka masa yang lama. Dan yang paling merbahaya, ia boleh merosakan kulit.

Dipetik dari blog Dr Azwan berkenaan dengan hydroquinone;

Di Malaysia terdapat 2 jenis Hydroquinone yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan iaitu Hydroquinone 2% dan Hydroquinone 4%. Peratusan (2% atau 4%) adalah merujuk kepada kandungan hydroquinone di dalam persediaan itu. Adakalanya peratusan hydroquinone boleh mencapai sehingga 10%.
 

Pada tahun 2006, FDA (Food and Drug Association) di Amerika telah mencadangkan untuk mengharamkan penjualan hydroquinone 2% kepada orang ramai tanpa kebenaran doktor. Ini bermakna hanya doktor sahaja yang boleh meluluskan penggunaan hydroquinone walaupun dengan kekuatan 2%. Walaupun ia masih di dalam cadangan, tetapi ini menunjukkan bahan ini boleh mendatangkan bahaya dan tidak sesuai dijual tanpa preskripsi.

Jika digunakan sedikit, antara kesan sampingannya ialah kesan terbakar dan merah pada tempat yang disapu. Adakalanya kulit tersebut menjadi lebih gelap dari sebelumnya sebelum ia lama kelamaan berkurangan.


Di sini saya nak share sikit cara nak tahu sama ada produk yang kita gunakan menggunakan hydroquinone atau tidak.



Hope you all dapat manfaat dari artikel dan video yang dipaparkan.

Untuk pengetahuan anda Produk Nour Ain tidak mempunyai hydroquinone. Bermaksud tiada pengelupasan. Jom tukar pada produk yang lebih selamat.

Cheers

Comments

  1. Tq dear. Hana faham penerangan dari awak. Balik nanti nak test lah.

    comel dan lemah lembut je awak bercakap. berbeza sangat dengan hana. hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts