Kisah orang dulu bersalin

Sebenarnya, semasa mengandung dan melahirkan anak, hubungan between daughter and mak, become more closer. Yelah, emak dulu yang merasai pengalaman itu daripada kita. Kita banyak share dengan mak pada waktu sekarang berbanding dengan waktu dulu.

Salah satu cerita mak yang dikongsikan pada kita ialah kisah susu pekat manis. Susu ni diberikan pada newborn baby. Macam tak percayakan?But that the fact, susu formula bukan takde, tapi susah nak dapat zaman tu. Mak cakap makcik kita lahir zaman jepun, around 1940s. Bila kita pertikaikan pasal susu pekat manis diberi pada baby, jawapan mak ' Alah diorang hidup sihat sampai sekarang'.

Bila baby lapar, orang zaman dulu akan bagi biskut. Biskut tu dicelup dalam air dan diberi pada baby seawal-awal bulan lah. Bukan macam zaman sekarang, solid food bagi lepas 6 bulan.

Zaman dulu takde diaper. Even masa kita dilahirkan, memang guna lamping. Bila tengok baby kita tukar diapers sampai  7-8 keping sehari, bayangkan kalau dengan lamping, nak membasuhnye.

Masa kita lahir bidan kampung yang sambut. Mak cakap, lepas bersalin takde pulak jahit2 kat bahagian bawah, ia baik sendiri. Oh tak sanggupnye. Lepas seminggu bersalin, mak balik rumah sendiri, masak sendiri basuh kain dan buat kerja-kerja rumah yang lain. Tabahnye emak berbanding dengan kita.

Kawan-kawan ada tak nak share kisah orang bersalin dulu-dulu?










Comments

Popular Posts