Kisah dari hospital

Pada hari kita masuk hospital,
Kita request untuk private room, since banyak orang nak bersalin, kita ditempatkan sementara dengan seseorang dalam double room,
Bila kita masuk je dalam bilik tu, dia takde, tapi kita nampaklah nama dia, doctor yang merawat dia adalah doktor yang sama merawat kita, dan dia pun melahirkan baby secara Czer,
Lepas 1 jam kita rehat-rehat, nurses bawa that lady masuk dalam bilik,
Time tu kita dah siap-siap tarik langsir, sebab kita takut nak tengok keadaan lepas orang bersalin,
Yelah takut affect my emotion, siap buat-buat tak dengar je apa yang jadi di katil sebelah.

Lepas beberapa jam, kita wonder kenapa nurse tak bawa baby ke tempat that lady,
Sebab kita dapat tau after few hours of operation, nurse akan bawakan baby.

Then, kita terdengar ada tetamu datang melawat that lady, maybe her friends kot,
Tiba-tiba kita dengar ada orang menangis,
Kata-kata macam 'bersabarlah' 'tuhan sayangkan dia' dan banyak lagi seolah-seolah that lady kehilangan baby dia.
Kita jadi simpati.

Since kita dah dengar apa dah jadi through perbualan dia dengar tetamu yang datang, kita pun diam saja lah.
Bila kita nak ke toilet atau bila mengiring badan, kita just senyum je lah bila terpandang dia.

Tiba-tiba dia tegur kita,
Kita rasa tak bestlah kalau kita tak cakap sesuatu tetang kehilangan yang dia alami,
So kita cakap lah 'Takziah, kita dengar pasal awak'
Dia pun cool je cakap 'Takpe, saya boleh terima, sebab saya dah jangka'

Since we both merujuk pada sama doctor kita pun tanya  macam mana dia kenal Dr.ni,
Dia cakap dia baru je kenal hari tu.
Dia yang ceritakan what happen to her kandungan and baby.
Dia nampak tabah.
Mengikut ceritanya, dia merujuk pada beberapa hospital pasal kandungan dia, kandungan dia kurang normal, dan doctor di hospital-hospital tersebut tak berapa nak jelaskan dan cuba berselindung.
Setiap hospital yang dia pergi akan suruh dia rujuk pada hospital yang lain,
Since dia pun tak boleh nak tunggu dan penat, dia pun rujuk pada Dr kita, atas suggestion orang.
Tapi dia jumpa masa kandungan dia dah 39 weeks, dia tak rasa nak bersalin, tapi kena induce sebab kandungan baby macam tak selamat kalau lambat, Dr cuba suruh dia bersalin secara normal.

Lepas masuk ubat tengah malam, jalan tak buka, dia kena Czer pada waktu petang,
Unfortunately, baby dia tak boleh diselamatkan, sedih..

Masa dia cerita dengan kita dia tenang, dia dah tau baby dia tak boleh nak diselamatkan,
Tapi dari cerita yang kita dengar, dia pun terkilan, sebab kalau awal2 dia tahu kandungan baby dia tak OK, dia boleh buat sesuatu.

Mungkin Tuhan nak uji hambanya..dan untuk kita yang berpeluang mendengar cerita dari dia, buat kita betul-betul rasa bersyukur dan menghargai anugerah Allah pada kita.


 

Comments

  1. Pertama sekali, saya juga bersimpati dgn wanita tersebut. Kedua, saya harap dia tak cakap "kalau tau awal2 dia buat sesuatu". Seharusnya dia bersyukur sebab berpeluang menikmati alam kehamilan yg lengkap, berkenalanan dengan anak yang didalam kandungan walau tak dapat berrkenalan di alam nyata selepas kelahiran bayi nye. S.A, i cried when i wrote this. Anak no 4 saya, saya hanya bpeluang bermain dgn dia masa dia dalam kandungan. Dan saya sangat bersyukur walau saya hanya dpt kesempatan sebegitu. Walau tempoh kehamilan saya cuma 28 minggu tapi dah cukup utk saya rasa kasih sayang dia. Saya juga bersyukur suami saya berkeras tuntut bayi saya tersebut secepat mungkin supaya saya berpeluang memeluk dia walau sekali sebelum dia dikebumikan. Walau ibu saya minta perkara tersebut dirahsiakan drp saya, saya berterima kasih kepada suami kerana btidak berfikiran cetek. Saya tau Allah lebih mengetahui apa yg terbaik untuk saya dan utk ibu2 seperti wanita di atas. Saya doakan utk S.A supaya selamat semuanya ok. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts