5 hari tak makan


 Kisah 5 hari tak makan terjadi pada kucing kita, si Blacky yang sangatlah memilih bab-bab makan ni.

Blacky makan makanan kucing jenama Royal Canin, setiap 2 bulan sebanyak 4 kilo. Blacky tak makan makanan yang jenama super market, dia macam tau je. Sejak di Melbourne, dia nak makan makanan yang mahal-mahal. Jenama yang keluar kat TV pun dia tak makan.

Sabtu lepas kami ke petshop untuk beli makanan Blacky. Tuan kedai cakap Royal Canin dah takde, 1 Malaysia dah takde, sebab tukar distributor. Kemungkinan tak keluar lagi or akan keluar bulan August. Kesudahannya kami beli kan Blacky makanan dari brand lain, mahal jugak untuk pek 400g harga RM15.

Sampai di rumah, kami tuang dalam bowl dia. Hampeh, Blacky makan sebiji, pastu dia tak nak dah. Tension jugak lah family kami, sebab Blacky tak nak makan. Emak kita pun beli jenama Purina kat mini market, jenama tu lagilah dia tak sentuh. Geram. Tak tau nak explain dengan Blacky macam mana. Tapi kita try gak lah explain dalam bahasa omputih kotlah dia paham. Orang cakap 'biarlah nanti Blacky makan gak biskut tu kalau dah lapar'. Blacky tetap dgn pendiriannya, dia tak makan. Dan me, memang tak sampai hati :(. Selama 5 hari tu Blacky cuma telan susu dan yogurt, kadang2 nak menyedapkan hati suami (sebab suami selalu bubuhkan makanan baru dalam bowl dia), dia telan gak biskut yang tak sedap tu, tu pun 2-3 ketul.

Pada hari ke-tiga, adik kita kerja dan sempat pi kedai kucing kat daerah yang lain. Nasib owner shop tu bagi sampel. Baik sunguh. Tapi kali ni brand ni lagi mahal. Untuk 2.7kg harga RM100. Adik kita pun bawak balik sampel biskut kucing, adalah dalam 10 ketul biskut.

Sesi menerai pun bermula. Dari jauh panggil Blacky untuk try biskut tu. Laju je dia datang, dan makan dengan lahapnye. Kot sedap dari jauh dah bleh bau biskot tu.

Kami saja nak uji Blacky..since warna dan bentuk biskut brand mahal ngan brand murah lebih kurang sama, kami bagi blacky dua pilihan. Dia boleh bezakan, yang mahal tu dia makan, yang murah dibiarkan je.

Demi kasih sayang pada Blacky, belikan lah jugak biskut tu. Berakhirlah episod 5 hari tak makan blacky.


Comments

  1. kucing skrg ni memang cerewet kan kak..nampak tikus pun x heran..

    ReplyDelete
  2. Kak ct, RC memang dah tak de..kalau ada pun lambat lagi kut..cube tukar ke blackwood..rasa dia sama org kata..try la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Batu Pahat takde Blackwood tu..kucing Yanti makan tu ek?

      Delete
  3. Alahaaaiiii comelnye Blacky! Kesian dia 5 hari mogok lapar. Nasib baik ada jugak terjumpa yang sesuai selera dia.

    ReplyDelete
  4. Kesiannya Blacky..
    Kita bagi kucing² kita makan blackwood. Memang dari dulu makan blackwood. Bila 'emergency' food habis, try bagi whiskas, memang tak sentuh pun..terpaksa rebus dada ayam. Nasib baik lah suka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing peliharaan mmg gitu kan?kucing kat luar, makan apa jer tak memilih pun :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts