Visit my old grandmother

My grandmother or I call her NYA'E, dah tua dan uzur. Umur dia hampir 80 tahun. Hampir sebulan Nya'e stayed at our house during Ramadhan, and 3 days before Raya, dia nak balik ke kampung. Biasalah orang tua tetap nak beraya di kampung juga.

I rasa simpati dengan Nya'e, dia tak boleh nak uruskan diri dia dengan sempurna. Dia tak boleh jalan, sebab 2 tahun yang lepas dia terjatuh dari tangga dan broke her back. Dia berjalan guna tongkat, bongkok sangat. Kalau dia nak bergerak, dia lebih selesa mengesot, so banyak guna tangan untuk sokong badan dia. Masa Ramadhan tempoh hari, dia hampir nak terjatuh dan tangan dia yg sokong badan dia yg nak terjatuh tu. As a result, tangan dia ada fracture. Bengkak tiba2. Nya'e memang takot nak pi jumpa doctor, jadi dia cakap dia kena 'dena', macam mahluk halus masuk dalam tangan. Bila berubat tak baik, pergilah jumpa doktor dan doktor cakap tangan dia ada fracture. Berbalut lah.

Masa kat rumah, kami jaga. Bab2 mandi, buang air, mak lah yang bantu, sebab Nya'e malu jugak dengan cucu dia. My mom memang jaga kesihatan dan kebersihan Nya'e.

Bila Nya'e balik ke kampung, tak de sapa nak bantu except pakcik yg duduk depan rumah. Simpatilah , Nya'e tak boleh bergerak dan bila tak tahan nak buang air kecil, dia terkencing dekat kain dia. My mom basuhkan semua. Sangat bangga dengan my mom yang jaga sangat baik Nya'e.

Kalau one day my mom pun dah uzur, I pray Tuhan bagi kekuatan dan kesabaran jaga mak dan abah. Hidup ni adalah 1 kitaran, dari bayi yg helpless, ke dewasa, dan kembali semula ke satu stage yang uzur dan perlukan sokongan anak-anak. Janganlah sesekali kita besar diri, sebab kita semua melalui kitaran itu jika dipanjangkan umur.

Comments

Popular Posts