Mmmm cerita dari bank

Today I have to go to bank no matter whattt to replace my ATM card. Sepatutnya saya patut buat dah lama, tapi saya malas nak deal dengan orang bank M nih. Pernah sekali untuk activate kan card, layan mcm tak layan, terus tak pergi lagi. Atas beberapa urusan penting saya kena juga dapatkan semula my ATM card. Saya pi la ke cawangan yang lain. In my mind, maybe staff kat sana baik baik.

Pergilah saya ke bank cawangan lain tu. Saya tahu bank M ni popular tapi customer service memang tak berapa elok. Saya di arahkan ke satu kaunter, seorang pegawai yg tengah pregnant kena layan saya lah.

Tak suruh duduk saya dah duduk---> so first from her no greating no persilakan untuk duduk.
Pegawai ni sedang siapkan kerja dia (maybe customer sebelum saya), then she look at me. Dia tak cakap apa saya terus bagitau masalah saya.

Saya terkilan sgt-sgt dengan cara pegawai nih. Saya bukan kerja bank so I didn;t know anything about the procedures.
Sebelum jumpa this lady, i was given a form di kaunter pertanyaan, and the man who in charged there beritahu that pegawai will help me. So basically I did not have time to go through the form pun.
OK, that lady tick what necessary

Saya memang tak perasan dia letakan form di hadapan saya. Tiba tiba dia cakap
' Jangan tengok je kak...sain.' Sambil dia cakap dia bangun.
Saya terkedu tau cara dia cakap mcm mengherdik.
In my mind, supposely dia cakap 'Akak, ni form tadi, akak boleh sain dekat tempat yg saya tandakan yea'

This pegawai buat kerja tapi mata ke lain, tak beritahu saya procedur tiba-tiba nak herdik saya. Sedih tau if this is the sikap of orang Melayu sama-sama perempuan.

Setelah dia beri saya kad baru, dia beritahu procedur untuk tukar pin cepat-cepat, cakap tak tengok pandang muka saya pun. Dia kata 'tukar pin 1 hinga 6'

Saya bukan selalu tukar pin so saya confirmkan balik apa yg 1 hingga 6.

Muke dia dah macam annoy sgt kat saya.

Saya cakap 'tekan 1, 6 kali?' sebab saya mcm blur, or 1,2,3-6?
Muka dia dah macam bengang kat saya.

Tak boleh ke dia kata ' Akak tukar pin di mesin ATM, ada 6 digit akak tekan no 1 hingga 6?'

Lepas tu saya simpan the card dalam wallet. Saya tanye 'itu saja?'
Dia jawap 'yea' sambil kemas meja dia'
Saya tak bangun dia dah bangun, bila saya nak ke mesin ATM dia dah sibok kumpul ngan geng dia, mungkin nak rehat.
Tak boleh ke dia kata ' Itu saja yea kak, boleh bantu apa-apa lagi?'

Saya bagi example what they supposed to say to berdasarkan pengalaman saya deal dengan bank-bank lain. HSBC, Standard Chartered, Affin Bank, they all very friendly and professional.

Lepas je selesai urusan saya cari juga peti komplen, tapi takde. Mmm takpelah. Kalau husband saya tentu dia dah nasihatkan pegawai nih baik-baik ttg etika kerja.






 

Comments

  1. mmg pn... da tau da bank apa yang di maksudkan.. sama la dengan cawangannya kat KL Sentral.. laki yg jaga kat bhgian no. giliran tu lg xberadap.. xguna bank fames tp servis longkang2u.com

    ReplyDelete
  2. kdg2 mereka ni pandang lewa pada kita, mentang2 dia kerja bank. takpelah berfikiran baik, semoga dia berubah 1 hari nanti

    ReplyDelete
  3. kalau i i dh sound dh tak boleh cakap elok elok ke :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts