Jangan sisihkan ibu bapa kita

Ramai di antara kita yang bila mana dah berkahwin beranggapan sudah tiba masa untuk kita membuat keputusan sendiri. Tidak salah tapi alangkah seronoknya kalau sebelum membuat sesuatu keputusan kita let our parents know first. Saya bukannya pandai sangat tapi saya dan suami rasa perlunye berkongsi dengan ibu bapa, tak kiralah perkara yang kita nak share tu perkara yang kecil atau besar.

Jom selitkan contoh
1. Menamakan nama anak-anak
Sebaiknya bila dah berbincang dengan suami isteri, why not beritahu ibu bapa kita. Orang tua kita kan sangat berbesar hati kalau mereka diberi peluang untuk namakan nama anak-anak kita tau. Mereka akan rasa 'cucu ku, namanye aku yg beri'. Harap nye kasih sayang antara cucu dan atuk/nenek lebih erat. Mungkin ada diantara kita yang kurang berkomunikasi dengan mertua, at least kalau kita beri mereka peluang bagi nama anak kita, bukan saja hubungan kita cucu dan mertua kita rapat tapi kita juga jadi rapat dengan mereka.

2. Azankan baby
Suami kita biasanya akan azankan baby masa lahir kan. Why not minta orang tua kita azankan juga 'Abah boleh tak azan kan baby kita?' Takkan lah bapa kita nak menolah. Tak kesahlah nak azan berapa kali. Harapnya orang tua kita juga boleh didik dan bimbing anak kita nanti juga sentiasa doakan anak kita. Kita ni semua ibu moden, kena kerja untuk hidup, didikan dan doa ibu bapa kita mudah mudahkan menjadikan anak kita anak yang sentiasa baik.

3. Sekecil-kecil keputusan
Saya teringat dengan kawan saya masa belajar dulu. Kawan saya orang Iraq. Dia cakap nak beli basikal. Dalam hati 'beli jelah'. Tapi dia cakap dia buat solat istihara supaya Allah bagi petunjuk dengan keputusan dia. Lama-kelamaan saya fikir, Allah mendengar dan memberi ilham, mintalah sekecil-kecil permintaan Insyallah termakbul. Bermaksud kita tak pernah lupa pada-Nya setiap masa. Allah suka kita memohon dan berdoa padanya.
Saya praktikkan dalam hidup dengan ibu bapa. Saya bincang sebelum buat keputusan. Dari perkara yg remeh ke perkara yang berat. Ibu bapa saya mendengar, kalaupun tak dapat menolong, it feels good to know our parents know about it. Mereka always nak jadi pendengar yang setia. Mereka akan doakan kita, percayalah.

Itu je :)


Comments

  1. Replies
    1. Assalamualaikum dik, dah lama tak comment blog akak dan adik dah lama tak update blog, senyap je, menulis lah lagi yea :)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts