Ramadan 2013

Assalamualaikum dan salam sejahtera kawan kawan blogger.  Kalau perasan jarang saya post entry lately.  Bukan malas atau dah bosan tapi masa betul betul tak mengizinkan.

Saya sangat bersyukur dipertemukan Ramadan kali ini. Kalau di imbas kembali Ramadan tahun lepas, saya tak berpuasa sebulan, darah nifas belum kering dan saya menyusukan Ain.  Bila masuk je Ramadan hati saya tersentuh teringat kisah Ramadan tahun lepas. Sayangnye saya dengan Ain.  Dulu Ain susah nak tidur malam,  she slept around 3 or 4 am,  orang nak bersahur baru nak tidur. Allhamdulilah sekarang tidur awal, pukul 9 lebih dah tidur.  Harap berterusan, dapat lah saya solat terawih.

Selain teringat kisah Ramadan tahun lepas,  kenangan saya 5 tahun berpuasa di Melbourne.  Mana saya boleh lupe.  4 tahun berpuasa dgn kawan kawan setahun berpuasa dengan suami.

Saya dan suami jarang berbuka sama waktu work days, dia balik pukul 5 ptg, journey dari city to Clayton (our home) took 1 hour. Seingat saya waktu berbuka sana dalam 5 lebih. Saya buka di university jer. Bila husband pick up sy dari university,  terus pi makan, tempat paling dia suka makanan Afghan, tempatnye di Dandenong.  Sy ok jer makan apa no problem.  Rindu saat tu. Sahur pula makan nasi dan lauk yg kami masak.  Susah nak bangun sahur time winter,  sedap tidur jer. 

Semua tu dah berlalu tinggal kenangan manis. Syukurnye dapat melalui  Ramadan di negara orang. Di situ saya dan suami kenal hati budi lepas kahwin.  Tanpa keluarga di sisi, bergantung sesama sendiri , salah satu saat paling indah untuk saya.

Salam Ramadan.
Semoga tuhan beri kita kesempatan beramal di bulan baik nih. Jaga perbuatan, jaga mulut, jaga hati,  jaga pemakaian.  Peringatan untuk diri sendiri.

Comments

Post a Comment

Popular Posts