Mama and daughter are not well

Kami tak pernah tak sihat sama-sama. First time haa.

Why mama tak sihat? 
Dua hari lepas, saya kena sakit tekak, tapi tak teruk lah. Kerja macam biasa. Bila waktu nak berbuka, tiba-tiba badan jadi seram sejuk. Sempat berkabung dengan selimut sebelum waktu berbuka. Lepas berbuka dan solat Maghrib saya makan panadol dan minum 100 plus. Sempat saya tidur kan Ain, so ambil peluang tidur sekali sebelah dia. Bilik aircond, anak ku cepat berpeluh, mama di sebelah pakai 2 lapis selimut. Tidurlah saya 2 jam.Alhamdulilah Ok.

The next day, saya rasa macam mamai dan nak tak nak kerja. Saya pergi klinik panel sama suami, lama sangat tunggu tapi takpe lah janji bila surat MC. Masa jumpa doktor sy tak mintak any ubat demam or whatever. Saya tahu doktor akan bagi paracetamol (panadol jugak), dan ubat batuk. Saya mmg anti ubat batuk sebab macam ada drug kan (haha!) So saya cakap saya makan madu saja. Natural gitu. Lambat baik sikit takpe.

My main-main concern meeting the doctor sebab saya ada back pain yang sakitnye tertumpu kat satu tempat saja. Dah seminggu saya tampal patch brand Panadol, takde kesan. This back pain bukan back pain yang saya rasa sebab lenguh atau fatigue, which go away kalau saya letak minyak panas. This is differentlah. So Doctor asked me to stand dan cari tempat yg sakit. Diri tak rasa, tapi kalau saya baring saya rasa. So baringlah saya meniarap.Doctor tekan-tekan tapi tak jumpa tempat yg sakit. Saya minta izin biar husband yg tekan sebab husbandlah yg bubuh patch hari-hari di belakang saya.

Doctor tak bagi exact solution for my back ache, tapi give possible reason yang boleh menyebabkan backpain. Doctor bagi patch dan ubat utk relaxkan muscle. Patch tu saya suka sebab ada ubat penahan sakit, so saya tak rasa sakit bila saya pangkukan Ain. Tapi still sakit pada same spot. Kalau tekan tempat tu, automatic macam saya kena reflect (contoh kalau ketuk lutut, automatic kaki akan menendang), so that how i feel. Doctor kata kalau sakit, suruh but MRI sebab X-ray biasa tak boleh detect sakit di mana. Husband cakap saya mungkin ada vertebral compression. Wallahualam.

Doctor suruh saya tidur alaskan bantal yg lembut di belakang badan, sebab tilam biasa tak firm. Doctor suruh pakai belt ala waist snipper untuk tegakkan badan. Saya tak buat lagi tuh sebab saya nak tunggu beberapa minggu, kalau still sakit saya nak scan.

Hari ni still saya sakit tekak, mungkin sebab puasa dan cuaca panas. So saya tak puasa sebab saya tak leh telan apa2 pun masa sahur. Saya banyakkan minum air suam, teh+madu.

Ain pun tak sihat..bukan demam tapi mengalami sembelit. Dah 2 hari. Setiap kali nak poopoo dia nangis. So saya call doctor and took her to clinic yesterday. Doctor cakap kena cepat bagi ubat sebab takut berak keluar darah. Doctor bagi ubat pelembut najis. ALhamdulilah berak semakin normal. Saya rasa reasonnye sebab saya tak bagi Ain makan buah, minggu lepas dia batuk sebab makan buat, that whylah. So malam tadi saya buat kan juice apple sebab Ain dah tak batuk. Still menangis masa berak mungkin pedih dari sembelit kot, tapi najis makin lembut. Sayang Ain!




Comments

Popular Posts