Dulu dan sekarang

Bila kita ditugaskan untuk menjadi Penyelia student tahun akhir, kita agak excited. Tapi apa yang kita harapkan dari mereka tak seperti yang kita jangkakan. Kita pun pernah mengharungi saat jadi pelajar tahun akhir dan kita rasa kita lain dari mereka. Contohnya:

1. Takut dengan penyelia

Dulu kita takut ngan penyelia, takut penyelia ingat kita malas, atau tak pandai. Tak pernah jumpa penyelia dengan ilmu kosong, mesti ada sikit-sikit untuk di'presentkan' masa meeting. Tapi pelajar sekarang, datang ngan takde apa-apa. Cakap 'susahlah' 'tak fahamlah'. Susah tapi takkan tak nak berusaha sikit. At least tunjukan pada penyelia awak berusaha. Salah takpe.

2. Tepati masa
Kalau janji nak jumpa penyelia, takut sangat kalau tak jumpa. Tapi pelajar sekarang, cakap nak jumpa, tapi tak muncul2 juga.

3. Weekly meeting

Dulu tiap2 minggu nak jumpa, kalau tak jumpa, mesti nak bagitau. Pelajar kita sekarang, susah nak nampak seminggu sekali, 2 minggu sekali jarang-jarang dan biasanya 3 minggu sekali. Alasan, minggu itu ari sibuk dengan test. Project tak penting kot pada diorg. Bila dah lama tak jumpa, takde pun hasil yang boleh buat kita rasa 'wow' tapi 'mmm'

4. Minat

Masa perjumpaan kali pertama, kita tanya apa yang mereka minat nak kaji. Mereka cakap no idea. So kita bagi tajuk dan set objective. Dari situ sepatutnya pelajar boleh fikir apa yang diorg kena cari. Tapi kita hampa. Takde. Ke diorang mengharapkan kita? Bila hantar report pada kita, tak nak cepat amik semula report tu. Dari situ kita fikir diorang tak minat ker? Kita pula dulu lain, kalau penyelia dah cek report nak cepat2 dapatkan. Takut kalau banyak silap takde masa nak betulkan. Kalau penyelia tolong sikit, kita nak cari yang lain2 dengan sendiri.

Bukan nak mengadu, tapi kita bandingkan kita dulu dan pelajar sekarang. Sangat lain. Mungkin diorang ingat kita lembut, mesti diorang fikir kita akan tolong diorang walau macam mana pun. Tapi entahlah...rasa diorang tak bagi commitment seperti apa yang kita harapkan. Cuma boleh bersabar jer sekarang.

Comments

Popular Posts