Beautiful words from Dr. Muhaya.

Setiap hari sambil buat kerja, kita dengar motivasi dari Prof Dr Muhaya. Hari ini dengar slot 'Kemaafan dalam kehidupan'. Ada kata-kata dalam tu yang kita rasa tepat dengan kehidupan kita.

Dr berpesan bahawa "di dunia ini tidak ada kegagalan, setiap yg belaku adalah feedback untuk mengubah kita jadi lebih baik. Kegagalan berlaku bila kita berhenti mencuba."

Sgt betul dan tepat apa yang Dr Muhaya cakapkan " Orang yg gagal tak suka buat benda yg orang berjaya suka buat, tapi orang yg berjaya adalah orang yg suka buat benda yg orang gagal tak buat" Tapi jangan pula hendak sangat berjaya dan set dalam mind ' I want to be the best'. Sebab bila cakap gitu, seolah2 kita nak bersaing dan harap orang-orang lain akan gagal. Biarlah kita jadi 'I want to be among the best'. Macam gini, kita harap semua orang dapat yg baik-baik. Compete dengan diri sendiri boleh tapi jangan compete dengan orang lain.

"Manusia beramal sekadar ilmu yang dia ada". 10-20 tahun dulu ilmu kita pun kurang dan banyak benda yg kita tak tahu. Kalau kita tengok orang lain buat benda2 tak elok, especially tengok orang-orang muda berperangai tak elok, jangan judge diorg. Cakap kat diri sendiri, dulu pun kita macam tu jugak. Sebab kita tuntut ilmu, kita jadi lebih baik. Bila tengok orang 2 yg kurang elok berperangai, kita doakan dia, tu sudah cukup. Takut kalau kita cakap bukan-bukan, terkena pada kita, terkena pada adik beradik kita, atau anak2 kita. Hati manusia boleh berubah mohon Tuhan tetapkan hati kita untuk perkara-perkara yang baik.

Comments

Popular Posts