Good things about breasfeeding

Sama ada direct breastfeeding atau tidak, according to me, ada kelebihan both untuk anak dan mama. Ini berdasarkan pengalaman yang hampir 4 bulan menyusu dan mengepam susu :) Anak dapat khasiat apa yang mama makan dan mama dapat displin diri makan makanan yang baik baik jer. Antara pengalaman-pengalaman kita;

1. Tak perlu nak explain panjang lepas as we all know breastmilk (BM) is good for baby. Baby will have good antibody bla bla bla...yg paling 'wow' about BF, kalau mama sakit, dun stop BF the baby, cus bila sakit badan kita akan bina antibody untuk lawan penyakit in which baby akan dapat antibody too. Hebatkan kuasa Allah.

2. Do you know the taste of of BM akan berubah-ubah ikut apa yang kita makan/minum. Actually kita pun baru tau and that's why babies never boring dengan susu ibu. Once in a while (sebelum inilah) I thought, eh tak boring ke Rida minum susu mama hari-hari. I thought same taste jer. Since I know rasa BM akan berubah-ubah, buat kita nak ambil pelbagai jenis makanan/minuman. Bila nampak makanan best jer  terus je cakap 'mesti Rida suka nih, makanlah'.Since kita tengah berdiet secara sihat, kita tak melantak secara melulu, still elak makanan yang berkalori tinggi.

3. Disebabkan apa yg kita makan all the nutrition akan dichannelkan pada baby, automatik melatih kita ambil makanan/minuman yang sihat. Walaupun teringin nak makan junkfood dan minum soda, tapi bila pikir anak je, terus terbantut, at least for the first 6 months lah. Bukan terus tak ambil those things, tapi dalam quantiti yang minima. Contoh bila husban minum Coke, terliur rasanya, so mintaklah se 'sip' bukan seteguk.

4. Jarang minum air sejuk, walapun sebelum bersalin, itulah fav ku. Pernah sekali minum air cendul, masa order tak ingat, masa cendol sampai baru ingat, tapi nak wat mcm mana?dah orderdah, kenalah minum. Selang sehari dua after that, Rida dapat selsema dan batuk tapi tak teruklah, sebab itu lah kali pertama kita minum ais di luar lepas bersalin. Kalau di rumah kita tahu ais dibuat dari air masak, kat luar tak tau sumber air apa. Lagipun kita tekak kita sensatif dgn ais kat luar, geerenti dapat sakit tekak pastu. 

5. Elak makan pedas, sebab kesian nanti Rida berak sakit. Elak makanan yang berangin, takut anak pun ada angin. So far alhamdulilah Rida tak pernah masuk angin, once jer masa mula2 dulu itu pun sebab botol susu, dah tukar botol, kurang angin.

6. Kalau Rida start menunjukkan tanda-tanda batuk/selsema, mulalah amik buah-buahan dalam kuantiti yang lebih. Buah oren lah biasanya sebab kaya dengan vit C. Dan makan banyak sayur. Boleh notice bila makan sayur banyak susu jadi kaler kehijauan (kalau buat stoklah). Kadang2 buatlah lawak ngan mak 'kalau nak bagi Rida makan sayur mak pilih stok susu kaler hijau'.

Korang ada apa-apa pengalaman yang boleh dishare? especially on amalan2 sihat untuk mama2 yang breastfeed baby.

Cheers :)


Comments

  1. Susu kita berperisa? Wah, 1st time dgr ni. Teruja nak mkn mcm2lah bg Naurah rasa but opcoz makanan yg berkhasiat.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts