Dugaan masuk 6 bulan mengandung

First, pada minggu ke 24, kita kena demam seminggu diselangi dengan batuk berpanjangan. Memang tidur tak lena, sebab batuk yang teruk.

Bila batuk dah baik, tiba-tiba kita terkena allergy, bibir kita rasa menyengat dan kemudian swelling. Puas berfikir apa yang kita makan menyebabkan bibir dan skin around my lips jadi sensative. Tapi, allergy start selepas kita try minum susu xxxx. Kita dapat sample susu di kedai baby, perisa coklat dan pada malam tu, kita cuma minum susu dan makan roti sahaja. Paginya terus bibir jadi gatal dan menyengat2. Rasa seksi macam bibir Angelina Jolie.

Bibir swelling dan gatal

Rasa bibir kita macam model ni :)

Ikutkan nak je makan ubat alergy tapi takot. So I decided untuk biarkan sahaja. Nak bagi lecture dalam kelas mulut tak leh bukak besar sebab sakit. Senyum pun macam tak ikhlas.

Ada 1 insiden yang terjadi masa kita allergy. Student project kita nak tunjuk chemical which is Sodium Hydroxide Pallet. Kita bukaklah botolnya nak tengok benda tu. Lepas tutup botol terpegang pulak bahagian bawah bibir. Terus kena chemical reaction, pedih yang amat. Kita ke toilet basuh tempat yang kita sentuh tadi. Actually I did not know nak buat apa kalau terkena reaction, kena basuh pakai air ke apa. Tapi tawakal saja. Lepas few minute, tempat yang tersentuh tu jadi kulit terbakar dan pedih. Nasib tak besar kalau tak maunya kena pi klinik. Kita betul2 lupa, sodium ni agak panas, kalau kena air lagilah panas. Tak pernah sebelum ni handle bahan ni dengan bare hand. Mungkin dah lupa kot.

Spot the mark macam tahi lalat, itu kulit terbakar lepas kena chemical.

My skin around lips area jadi merah dan bibir bengkak dan kering. Kita guna lipbalm brand Burts Bees, memang kaler pink, tapi biarlah buat tidur. Alhamdulilah, the next morning, kesan lebam dah kurang.

Moga-moga lepas ni takde apa2 serious jadi kat kita.

Comments

  1. OMG! Sodium hydroxide (NaOH) is a strong base compound. Luckily dah OK..I buat soap guna that material, memang kena guna glove, kalau tak habis hancur kulit. Please be careful with any chemical materials after this ya. Take care! :)

    ReplyDelete
  2. Adik Zanox, thanks for reminder. Dah lama tak handle benda ni, dulu mmg guna glove, mmg lupalah hehe. Kita dulu campur bahan ni dalam concrete mix :p

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts