Sanggul Tudung


Tak sangka ada org sanggup guna sanggul tipu supaya nanti kalau pakai tudung nampak sanggul tinggi. Aku baru tau ni pun sebab tertengok gaya2 orang pakai tudung kat Malaysia. Realitinya memang kalau pakai tudung and nampak tinggi kat belakang, nampak cantik dan anggun gitu. Katanya nak tiru macam perempuan arab. Memang hakikat ramai orang-orang Arab rambut panjang, orang Malaysia pun. Ikat tinggi2 supaya tak leceh rambut kena leher, bleh jadi tak selesa. Tapi kalau takde rambut panjang or sengaja nak buat nampak macam org Arab tu rasanya tak patut. Dan tak sangka sanggul2 ni ada dijual. Perkara ni ramai yg tak setuju terutama sekali orang-orang Islam sejati

Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga.Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

Takut jugak, pakai tudung pun boleh dapat dosa. Niat kena betul. Nasib rambut saya panjang, tak yah beli sanggul tipu tu.

Comments

  1. yeah,sy ada baca bout this..ckg sy dekat sekolah ada buat sanggul tinggi,sy terkejut sbb pnjg sgt ke rmbt dia??bru sy tau rupanya dia pakai sanggul tipu.org sekarang sgp buat apa je utk kelihatan cantik..haihh..mintak kt dijauhkn dr semua tu

    ReplyDelete
  2. Hi Adik,
    cikgu pun pakai sanggul tinggi? Pelikla.Akak biasa nampak kat tv je pengacara2 pakai mcm ni. Thanks for comment dik.

    ReplyDelete
  3. rambut saya pun panjang mengurai. Kadang2 terasa over bonggolnye bila pakai tudung sampai saya kena penyek2kan dia. :)
    Kalau ikat rendah sgt nanti rimas kat leher pulak.

    ReplyDelete
  4. Kak Ayl-betul tu kalau tinggi sangat rasa mcm malu juga kan :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts