Are they really care?

Aku rasa apa yg selalu berada di fikiran org-org yg buat PhD ialah ‘betul2 ke supervisor amik berat tentang kamu?’ Aku ada kawan yg rasa down these days. Supervisor dia pindah ke Uni lain awal tahun ni, dah dia rasa dia agak bertuah sbb supervisor dia still nak responsible, sbb dia lepaskan lain2 student dia. Maybe sbb kawan aku dah final year. Kawan aku ni dah habis semua lab work 2 tahun lepas, dan aku rasa dia punya progression sgtla tersusun. Lepas habis lab, dia buat simulation, then dia buat theoretical work. Masa dia buat semua tu, dia tak terganggu dengan kerja-kerja lain. 1 task 1 masa. So dia budget dalam bln 3 tahun ni dia akan habis, then dia rasa tak boleh, dia ckp lagi maybe bln 5, then dia ckp lagi maybe bln7, still tak boleh habis, akhirnye dia amik keputusan habiskan sehingga bln 2 tahun depan. Supervisor dia suruh dia buat comparison between theoretical work yg dia buat dengan available theoretical. Dia dah cuba, even kalau merujuk pada journal and other people work, especially paper yg back in 1980s, that time mana ada internet, so tak leh nak contact. Finally dia foundla 1 author yg sama uni dengan tmpt yg supervisor dia sekarang ni. Masa dia call supervisor dia seeks for advice, dia cakap dia tak leh bantu, and you kena buat sendiri. Sedihkan, at least supervisor kena tolong referkan someone to her. Feel lost, feel discourage semua tu asam garam buat phD, harap semuanye berakhir.

Comments

Post a Comment

Popular Posts