Makcik yg over peramah

Tiba-tiba aku teringat kisah Makcik yg sangat peramah kat Bangi. Time tu lepas pi kenduri kawan dan singgah kat masjid area Bangi untuk solat. Org Malaysia mmg kalau dah peramah mmg tersangat-sangat peramah. Nak teringat balik macam mana Makcik tu leh start sembang dengan aku dan mak.

Lepas solat, aku pakai2 bedak, Makcik tu pun selesai solat. Time tu Mak cuba nak adjust brooch kat tudung, so Mak mcm menunduk. Makcik tu tegor ‘Menjahit ker?’ Mak jawab ‘Tak lah, betolkan butang ni jer’.

Perbualan lebih kurang gini.

Makcik: Dari mana nih?

Mak: Dari kenduri kawan anak saya.

Makcik: Kenduri tu kat mana?

Mak: Kat MARDI. Diorg dulu kawan masa belajar.

Makcik: Belajar kat mana nih?

Saya: Belajar kat Australia.

Makcik tu budget aku buat undergrade la hehe.

Mak aku pun peramah jugak.

Mak: Nikahnye semalam, kahwinnye hari ni.

Makcik: Abis tu tadi malam tido mana?

Mak: Tido kat hotel2 sini jer.

Makcik: Laa, kalau kenal boleh ajak tido rumah.

Alahai makcik ni baiknye.

Makcik: Makcik pi Goldcoast awal tahun ituari. Anak makcik sorang lagi ada kat UK. Ada tak dengar kesah pelajar pompuan yg hilang masa belajar kat Australia, dulu ada kuar berita.

Saya: Ada, saya ada dengar.

Makcik: Budak tu pandai, Petronas taja. Dia anak kawan makcik. Susahla biarkan anak2 pompuan belajar jauh2 kejutan budaya!

Kami:Mmmmm

Makcik tu pun nak pakai makeup. Makcik tu cantik, peramah, umur dah nak 50 tapi still cantik. Dia baru nak pakai makeup..

Makcik:Laa makcik lupa nak bawak cermin:

Time tu aku mmg tengah pegang makeup pallete yg ada cermin. Bgla pinjam. So lagi lamala berbual nak tunggu makcik tu bermekap. Makcik tanya nak balik mana?Kenal tak orang tu orang ni?

Makcik: Belajar apa?

Saya: Enginnering makcik.

Makcik: Makcik ingat awk mesti sebaya ngan anak makcik.

Mak: Takla…dia ni dah nak 30tahun dah.

Mak dah pecahkan rahsia saya. Tp mak tak ckp sy dah kawin.

Makcik: Nampak mudala…emaknye pun…

Haiiih kembangnye saya…kalau makcik puji saya, saya rasa lebih elok saya balas balik

Saya: Makcik pun nampak muda jugak.

Time tu mak saya dah berdiri..dia dah nak bergerak. Kalau tak sampai ke petangla berbual., entah2 kalau lama2 dia suh minum petang kat umah dia.

Comments

Popular Posts