Diganggu

Dua hari lepas, saya sempat tegur one of my BFF masa buat Diploma dulu, saja untuk bertanya kabar. Dia cakap dia tak sihat. Saya tanya lagi samada dia sakit ker? Ye. Sakit yg doktor tak boleh nak ubat. Terus dalam fikiran saya mungkin kena gangguan. Betul tekaan saya. Since kami kawan baik kawan saya pun bercerita ikut apa yg saya tanyakan.

Benda tu dah lama sejak belajar dulu, bayangkan saya belajar dengan dia since 1998-2001. So dah berbelas tahun juga kan, cuma dia baru sedar 3 tahun lepas. Banyak dia share dengan saya, what happend to her kalau benda tu datang, ada suara lain yg muncul dan buat dia sampai pengsan. Besar dugaan kawan saya tu.

Saya sebetulnya tak tau macam mana nak respond, kalau saya cakap 'bersabarlah', saya tak rasa so untuk kata perkataan itu saya rasa tak layak. Tapi saya nak kawan saya rasa she is not alone.

Masa perjumpaan dengan sepupu saya di Bangi waktu raya, saya banyak korek cite pasal sepupu saya pun kena gangguan. Dah lama. Jadi saya share kan cite tu dengan kawan saya. Disebalik cite saya tu, saya faham dia bertawakal dan sentiasa ingat pada Allah.

Syaitan tu berada di mana-mana dan tujuan kewujudan tak lain tak bukan nak menyesatkan kita. Gangguan yg diterima oleh sepupu dan kawan saya adalah terlalu dahsyat. Sabarnye mereka hadapi tu. Bila benda tu datang rasa macam nak mati. Time tu mereka di uji. Amalan-amalan harian like zikir dan solat memang peneman mereka untuk fight gangguan tu.

Saya pernah tanya dekat kakak sedara saya, kalau seseorang tu kurang ilmu agama, apa mereka buat bila gangguan tersebut datang?
Mereka akan jumpa bomoh, pergi klinik minta ubat penenang. Like my cousin, dia tahu dia bukan sakit, dia fight dengan pertolongan Allah. Even pernah communicate dengan benda tu yg menjelma di tikar sembahyang dia. Meremang bulu roma saya dengar.

Saya pernah baca syaitan akan menyesatkan manusia sepanjang hayat manusia dari lahir hinggalah semasa sakaratul maut. Suami kakak sedara saya tu adalah doktor, Dia cakap dalam 100 kematian di hospital yg pernah dia saksikan, hanya 3-4 orang yg boleh mengucap shahadah. Ya Allah takut nye saya. Lihat betapa syaitan tu tak pernah putus asa menyesatkan kita hingga kita menghadapi sakaratulmaut.

Saya teringat kisah kawan saya. Dia ada pakcik seorang pemuzik. Tiba-tiba dia stop main muzik. Sebabnya dia takut, kawan nya sebelum meninggal susah nak pergi. Kawan yg hendak meninggal tu panggil kawan pemuzik yang lain untuk tiupkan violin untuk dia. Kemudian baru dia meninggal. Nauzubillah.

Saya doakan kawan dan kakak sedara saya tabah hadapi ujian hidup. Cerita dari mereka betul-betul beri kita keinsafan. Moga kita semua hidup dalam rahmat dan lindungan Yang Esa.

Comments

Popular Posts