Cerita Ain cranky

Hari ini, while driving to home, saya teringat kisah-kisah tentang Ain, entahlah saya suka ingat balik cuba sedaya upaya untuk ingat tentang apa saja about her. Cerita yang saya nak ingat adalah kisah saat dia crancky.

Ain is a good girl, jarang dia mengamuk/menangis tanpa sebab. Since she was born till today, boleh di kira berapa kali dia crancky. One of her stories...when she was 4/5 months gitu. That time my Nya'e (atau nenek ye) tinggal dengan kami for a month gitu, stay with sejak my adik lelaki kahwin. Nya'e saya dah tua umur aroung 80s dan dan bongkok. Masa tu, Ain belum tahu merangkak sangat, tapi dah pandai golek-golek.

Tiba-tiba, my Nya'e sakit. Nya'e saya kalau sakit mesti dia nak kait kan dengan mahluk halus. Dia memang percaya itu. Biasanya dia akan rasa pada bahagian badan dia akan sakit. Dah selalu sangat. Even kalau dia jatuh or terkehel ke apa, mesti dia nak kaitkan dengan mahluk halus. So hari itu. dia sakit tangan. Dia rasa tangan dia panas. Dia kata 'dena'. Ia ada kaitan dengan mahluk halus. Walaupun kami cakap mungkin tangan Nya'e sakit sebab terkehel ke apa, dia tetap menafikan. Atas permintaan Nya'e, dia minta panggil seseorang yang biasa umat dia kalau dia terkena 'dena'. Orang tu datang rumah bersama dengan pakcik saya.

Saya saksikan macam mana dia ubat Nya'e saya. Dia minta telur. Dan dia akan baca ayat quran, dan jalankan telur pada seluruh tangan dan badan Nya'e saya. Saya dan suami tengok je tapi kami macam suspect something. Dia tak pecahkan telur tu, tapi dia simpan. Cara dia ubat, macam dia cuba tarik sesuatu benda dari badan Nya'e saya, macam sedaya upaya tarik.

Sebelum dia balik dari rumah kami, dia cakap kat Nya'e saya, malam nanti Nya'e mungkin tak boleh tidur. Siap boleh cakap dekat rumah kami banyak bad spirit. Wallahualam, mungkin sebab dia tengok rumah kami sebelah hutan. Kami tak pernah pun alami apa-apa pelik sebelum nih. Allahamdulilah Allah sentiasa lindungi keluarga kami. Tapi the way orang tu cakap buat kami fikir something.

Kami malas nak ambil port apa yang orang tu kata. Untill tiba waktu malam.

Nya'e saya tidur di bilik emak saya, sebab near to toilet/bathroom. Setiap malam kami selalu bawa Ain lepak bilik emak, bual-bual dengan Nya'e. Bilik saya sebelah bilik Nya'e.

Seperti biasa saya bawa Ain pi bilik emak. Lepas for a while, Ain tiba-tiba rasa tak selesa. Dia start nangis sikit-sikit. Kami bawa Ain ke bilik untuk tidur. At that age, Ain memang jenis susah nak tidur, biasa tidur lepas pukul 12 malam. Dia tak nangis cuma nak main-main. Tapi malam tu macam pelik. Dia main juga, tapi dia akan nangis. Bila saya cuba tenangkan dia di luar bilik, lagi dia nangis kuat. Pelik sangat.

Saya bawa Ain pi tingkat atas. Kami ada 1 bilik lagi di atas, Papa main-main dengan Ain. Ain OK tak nangis, tapi tak nak tidur. Dah buat macam-macam tapi tak nak tidur. Dan pukul 2 pagi tak tidur.

Saya bawa Ain turun tingkat bawah dan cuba tidurkan dia balik dalam bilik biasa. Dia asyik nangis. Dia nak di pangku atau di dokong je. Hati saya tak sedap. Saya ambil wudhuk, saya buat solat sunat dan nak baca Yassin. Oh kitab Yassin ada di bilik nenek. Saya pergi bilik nenek dan nak ambil kitab. Bulu roma saya meremang, entah tiba-tiba bila nak langkah keluar dari bilik, saya toleh belakang, mulut saya cakap 'Jangan kacau anak aku' Saya jadi berani dan sangat tercabar. Berkali-kali saya cakap gitu. Saya berlalu dan masuk bilik saya. Mak dan Ain ada dalam bilik. Saya baca Yassin. Ain lama-lama terlelap.

Waktu pagi, adik lelaki saya cakap my SIL mimpi something last night. Masa tu mereka baru je kahwin so saya tak kenal rapat sangat dengan SIL. She said, at midnight dia terjaga dari tidur, sebab tiba-tiba ada lembaga di pintu bilik dan cuba nak kacau nenek saya. my SIL terjaga dan cakap dengan husband dia 'Nya'e Nya'e', pergi tengok Nya'e.

Malam tu juga, my Nya'e tak boleh tidur, Dia cakap, ada 3 lembaga, di pintu bilik air dan cuba nak hulurkan tangan kat dia.

Kami beranggapan mungkin sebab itu Ain menangis malam tu. Dan hati saya kuat ada kaitan dengan orang yang datang ubat nenek saya.

Lepas kejadian tu, beberapa malam saya tidurkan Ain dengan baca Yassin. Alhamdulilah. Yang sedih lepas kejadian itu, Nya'e saya jatuh sakit selama beberapa bulan.

Ya Allah lindungilah Ain dari kejahatan manusia dan gangguan syaitan.

Comments

Popular Posts