Keterlaluan

A few days ago, I read a threat pasal seseorang yang mempertahankan susu ibu, dan kemudian her MIL beri susu FM pada anak dia and dia postlah ketidakpuashatian dia dekat satu group di FB. Dia sangat marah dan tak puas hati. Ramai orang respond to her status. Surprisingly, ramai dikalangan ibu-ibu yang agree with her dan kemudian memberi suggestion which I think tak appropriate langsung. Kata-kata yang saya baca such as 'Buang/campak susu FM tu , bila MIL nak bagi'...'anak kita, susu kita, kitalah berhak' lebih kurang gitulah. Saya hanya mengucap panjang. Kot yea pun nak mempertahankan susu ibu, kenapa nak berkurang hajar dengan orang tua.

Pernah terjadi pada kita dan kita rasa kita dah menguris hati mak kita. Few days after delivery, milk production was low, that time I did not know pun the stomach's size of newborn baby just sebesar guli. What I knew my baby always cry. Bila kita dijaga oleh orang tua, they did not know that, they thought when baby cries mean baby hungry. Sebagai orang tua nak juga menjaga anak dia yang dalam pantang. Condition selepas delivery memang memenatkan and thats why our mother try to help as they could. Selepas pulang dari hospital anak kita still belajar macam mana nak latch on, and everytime dia nangis, my mom kesian terus bagi susu FM atau susu yang kita perah. Walaupun hakikatnye, kita and my daughter we both nak cuba belajar menyusu. Kita tak nak menderhaka pada mak kita, so kita akur dan bagi anak kita susu botol (breast milk). FYI anak kita pandai latch on selepas 2 bulan setengah. Kita tak pernah miss nak bagi dia direct wlpun time tu dia reject dan nangis sepuas-puasnye. Berkat doa dan usaha akhirnya anak pandai menyusu secara direct.

Pernah juga kita pertahankan susu ibu walaupun production susu rendah. Sedih dan sentiasa nangis time tu sebab tak dapat bagi anak susu ibu. Masa tu dia  umur few weeks. Mak kita top up dengan formula. Terus kita positifkan fikiran, kenapa nak pertahankan susu ibu sangat kalau anak berlapar. Kita redha dan berdoa tuhan murahkan rezeki anak kita. Lagi 1 kita tak nak mak kita kecil hati dengan kita. Alhamdulilah lepas sebulan setengah susu kita tak pernah putus sampai sekarang. Mom top up formula adalah 4-5 kali dan setiap kali anak kita akan muntahkan wlpun habis 1 botol.

Breastfeeding journey to some of us memang challenging and penuh emosi. Fikir 1 tentang kebaikan anak walaupun susu kita kurang. Fikir lagi hati orang-orang yang kita sayang. Jangan selfish.Cakap baik2 kalau kita tak setuju dengan cara emak2 kita. For me dulu, setiap kali anak menangis, memang tersedia botol berisi FM or BM, tapi kita cakap mak, kita nak praktis dulu menyusukan anak dan nak anak belajar latch on. Kami nak belajar sama-sama.

Yes anak kita, susu kita dan tapi anak dan susu hak Allah. Allah je tau bila dia nak bagi rezeki dan nak bagi rezeki Allah datangkan ujian. Tak payah nak eksyen sangat dgn orang tua. Mak kita besarkan kita till kita pun dah jadi mak, so they know best. Yelah walaupun cara dan ilmu mereka  tentang breastfeeding limited, tapi still bersangkalah baik dengan dan hormat mereka.

Happy breastfeeding :)

Comments

  1. omg kak..so true!! sy baca entri ni rasa nak nangis balik sbb sy teringat betapa sedihnya sy terpaksa bagi baby FM dan pam guna botol. menitik2 air mata sy bila dia nangis sambil cari2 nipple. tapi syukur sangat..dia dah pandai latch on arini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Both of you dan anak dalam learning proses yg penting jgn putus asa. Good to know baby dah pandai latch on :)

      Delete
  2. Kita setuju dgn entry awak! Mmg tak patut respond mcm tu. At least hormat la kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah Juliet, pengetahuan ttg BF zaman sekarang dgn zaman dulu lain. Org dulu umur sebulan dah bg mkn bubur, org sekarang tunggu 6 bulan. Our mother/MIL tak update pasal benda ni unless mereka ada anak2 yang ada anak kecik. Hormat lah kan.

      Delete
  3. okay fara belum kawen, and belum ada baby.. tapi setuju ngan sis.. xperlu kurang ajar dengan ibu juga ibu mertua pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fara bolehlah sikit2 belajar pasal keibu-ibuan dah nak kahwin kan tak lama lagi heheh

      Delete
  4. Betullah, memang kurang hajar bunyiknya. Yang mengkomen pun turut sama kurang hajar. Saya masih ingat bila saya terpaksa membiarkan saja MIL buat 'apa-apa' kat anak saya dulu. Tapi kalau mmg tak sesuai, memang takkan menjadi. Tak perlu nak argue apa-apa pun. APa yg saya tau, anak saya tak sakit, elok aje besar sampai sekarang. Memang betul susu badan ke, anak ke, ilmu ke, semua hak Allah. Bila kita dah usaha, tapi Allah tak izin, apa daya lagi kita boleh buat? Tak mungkin kita boleh lawan takdir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kak so sad tgk org sekarang punyalah nak pertahankan susu ibu, sampai tak boleh/melenting dengan didikan orang tua kita. Takde benda yang tak baik our mother/MIL nak buat kat anak kita, mungkin ilmu diorang pasal BF tak sama macam zaman sekarang.

      Delete
  5. La ye ke buat gtu? Tak tergamak nak buat gtu, dhlah mak kita jaga baby kita kan. Kesalahannya cuma bg FM je. ckp lah elok2. Like my mum, she 0 experience about EBM. So, before masuk kerja, i dah ajar awal2 macam mana cara nk handel. Alhamdulillah, so far my mum ckp senang nak handle. But if my mum terbagi FM kat Naurah pun xdelah i nak angin or marah, atleast anak kita xlapar. Xdelah baby mati sbb minum FM kan.

    Just opinion. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Hana, masa kita nak start kerja, mak pun suruh ajar anak minum FM, tapi kita cakap insyallah susu cukup. Kalau tak cukup baru top up. Kalau selfish sangat, anak berlapar. Mak kita pun tak tau pasal pump, EBM, kita pun ajar mak kita gak hehe

      Delete
  6. yes agree with u. kadang2 sesetengah org ni obses yg tak patut. rasanya kalau cakap elok2, org tua akan paham. mereka pon nak yg terbaik utk cucu mereka gak.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts