Cheating on your attendance

Hari ini kita masuk kelas as usual. Actually kita suka kelas nih sebab diorang fun dan tak malu nak bertanya soalan. Tapi hari ni I felt a bit dispointed on some of them.

I gave them attendance paper to sign. Kelas tu ada around 60 students, memang full houselah classroom. Tapi hari ini banyak tempat kosong. So I assume maybe around 45 students jer yang hadir. When I got back the attendance paper, I saw macam penuh, semua sain. Mulalah kita membebel. Sapa yang tandatangan untuk kawan. Yang girls ckap suh Puan panggil nama. Me panggilah nama sorang2. Memang ada around 10 student yang missing in action. Nak mengaku dalam kelas sama yang tanda tangan untuk kawan memanglah takde sapa mengaku. Ada girls yang kita dengar cakap 'Kesian puan kecewa'.

Since that my last class sebab after this my colleague yang akan take over, I malas nak panjang2kan. Tapi secara sinis cakaplah 'dah nak raya so sapa yang tandatangan untuk kawan boleh minta maaf kat saya' hehe. Dalam hati memang tak kan adalah yang nak ngaku.

Masa kelas habis, yang girls datang salam wish me Selamat Hari Raya Haji, then ada few students yang minta maaf. Sebab ada jugak girls yang sainkan untuk kawan. Since lelaki tak leh nak salam kita, 3 students lelaki came to me. Muke baikkkkkkkkk, and mengaku diorang sainkan untuk kawan. Before this kita suspect muka2 nakal yang wat kerja2 nih. So sungguh tak sangkalah. Sorang tu cakap memang dia sain untuk 2-3 of their friends, yang lain pulak cakap 'mula2 tak nak mengaku, tapi sebab hari ini Puan last ajar kami, kami mengakulah'. 

Diorang yang sainkan untuk kawan pun tak bleh fikir kalau nak menipu, sebab kelas terang2 lopong. Senangkan nak detect kalau ada penipuan. Dulu masa Uni, kita tak pernah pun tandatangan untuk kawan, takut tau! Student-student sekarang berani.

Comments

Popular Posts