Macam macam cara berpantang

Berpantang? Macam susah je nak follow, sebab satu banyak perkara dalam berpantang yang kita kurang setuju hehe. Mungkin kita ni moden sikit bab2 menjaga kesihatan, so kalau ada benda yang boleh/tak boleh makan kita akan tanya kenapa?

Salah satu perkara yang disarankan oleh kakak ipar kita adalah kurangkan minum air. She drank only 3 glass of water selama 2 weeks and her weight reduced a lot. Dia sarankan kita buat gitu. Tapi susah kita nak buat, sebab even for normal health condition pun, we are supposed to drink 8 glass of water, macam mana time berpantang dan menyusu hendak kurangkan air pula. Memang tak boleh nak ikutlah, sebab 4 hari selepas operation, kita demam. Dapat demam pun sebab keluar rumah, time tu hantar Rida pi jumpa Paediatrician. Masa pi hospital, selamba pakai baju macam orang biasa. Yelah orang pas pregnant kan, pakai stokin, sweater bagai. Sampai nurse (yg mungkin pernah jaga kita masa di hospital tu ari, kita tak ingat pun muka dia) tegur ' Eh kenapa tak pakai stokin?' Sejak tu kita demam, batuk...so minum air sangatlah banyak.

Istilah berpantang mungkin tak wujud kut pada kita, kita just jaga makan, no oily atau pedas food, sebab menyusu. Apa2 yang kita makan kita jaga supaya tak effect baby.

Since kita lahirakan Rida secara C-zer, susahlah sikit nak berbengkung. Kita guna strip belt for few hours in a day je. Sekali sekali sapu campuran kapur+limau nipis atas perut untuk buang angin dan kecikkan sikit perut. Yang ini memang boleh terasa, perut rasa lebih ringan.

Pernah tak dengar orang-orang tua kata, tak boleh potong kuku dalam tempoh berpantang. Yang ini memang kita against, kuku panjang tak bersih, nak makan mandi macam mana. Kita potong kuku gak selepas beberapa hari.

Swelling pada kaki belum surut lagi. Kita survey cara terbaik untuk kurangkan swelling dengan banyak minum air dan kaki dinaikkan. Mungkin sebab tidur pun kurang sejak ada Rida, maksudnya kaki sentiasa ada dibawah. Sabar jelah, nanti surutlah bengkak kaki tu.

Teringin nak pakai krim/lotion untuk perut. Tapi tak tau nak pakai brand apa? Kalau kawan2 dalam blog ni ada suggestion, bolehlah share ek.

Comments

  1. kak CT, sy pakai lotion mustajab halia tu..boleh bakar lemak..kecik sikit perut..hehehe..

    Tapi yanti pun tak setuju yang tak leh minum air tu, nanti susu camna plak..kang kurang..sian Baby kan? Yanti masa pantang minum banyak air kak ct, nak 3 liter kut..then kalau makan, lauk bening2 yang banyak kuah air..hirup sahaja..hehehe..lagi pun air perlu tuk bawak nutrien kat seluruh badan..

    Tapi yang stokin tu mmg kena la kak ct, sb sejuk..yanti bila toward the end baru ja buka..hehehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita pun nak belilah losyen Mustajab tu...
      Kita kalau pakai stokin kaki makin kembang, getah stoking buat kaki kembang :P

      Delete

Post a Comment

Popular Posts