A long day at work

2-3 hari lepas, kita menjalani hari yang lama di tempat kerja. Walaupun kebanyakan class diambil alih oleh orang lain, tapi banyak juga kerja yang pending. Tugas-tugas biasa, tapi keadaan badan yang buat rasa sangat letih. Hari semalam (jumaat) kita ada di uni 10 jam. Interview student dengan banyak ragamnya. Paling mencabar tahap kesabaran bila interview dengan international students. Compare dengan student Melayu, orang kita lebih baik. Interview dijalankan sebab memang dah syarat, lepas diorang habis all lab work, kena interview diorg. Inilah masa boleh tahu sapa yang buat kerja, sapa yang tak buat kerja.

Dari pemerhatian kita, masa dalam lab, memang student Melayu yang banyak buat kerja, and ada 2-3 foreigner yg senang nak get along with local. Yang lain2 foreigner, tak buat kerja, riak muka macam pandai. So, bila hantar report, semua nama kena masukkan dan kadang2 dari riak muka student melayu diorg pun macam tak puas hati.

So, masa interview memang most foreigner tak boleh jawab. It is simple, kalau pernah buat eksperimen tu sedikit sebanyak boleh terangkan semula. Tapi mereka tak dapat terangkan. Cakap entah apa2. Dan riak muka sangatlah sombong. Siap mintak tanya soalan berkenaan eksperimen lain. Ada sorang student tu, dia memang malas datang lab. Bila kita tanya, dia cakap mcm pandai, ckp pasal theory, padahal kita tanya pasal eksperimen. Mungkin kita pun dah pandang serong kat diorang, sebab kalau ada 10 foreigner, 1 je yang betul2 baik. Kita pun malas nak endah. Dulu kita eksited gak nak deal ngan student foreigner, now kita rasa orang Malaysia kita far far better.

Comments

Popular Posts