Admitted to hospital

Pagi Ahad 22 April 2012 I called midwife.
Me " Saya susah nak bernafas dan perut saya mengeras lah tadi malam, kenapa yea?"
Midwife "Takpe awak datang sini nanti kami check, maybe tekanan darah atau ada masalah pernafasan"
Oh before that midwife tanya 'Awak ada asma ker?' Kita takde asma pun.

So pagi tu aroung 10am kita pi hospital, drive sendiri je. Pergi unit kecemasan. Menuju ke kaunter dan cakap nak jumpa midwife. Siap pekerja kat situ sediakan wheel chair. Kita malu nak naik, sebab kita boleh jalan. Tapi perkerja tu insist suh naik wheelchair. Kita pun naik. Sungguh kelakar.

Midwife terus bagi katil suh kita baring. Ada 2-3 nurse lagi yang bantu. Check blood pressure. Midwife bawak CTG machine. Sebenarnya masa kat wad kita tak tau pun mesin apa nih, siap kuar graph lagi. Midwife pakaikan dua belt dan sensor letak kat perut kita. 1 lagi punat kena tekan bila rasa baby gerak. Adalah dalam 20-30 minit midwife monitor pakai mesin ni. Bunyinye bising bunyi heartbeat baby and me kot. Keluarlah graph yang panjang yang kita pun tak tau ape kebendenya tu.

 Inilah mesin yang dipakaikan kat perut kita

Lepas tu, nurse lain datang nak cucuk punggung kita. Dia kata ubat ni untuk kita tidur. Tadah sajalah punggung. Sakit. Lepas 20-30minit memanglah kita rasa ngantuk, tapi tak leh terlelap. Nurse bagi juga pill untuk kurangkan stress dan 1 lagi pill which kita tak tahu that time. 

Setiap beberapa jam nurse akan check blood pressure, baby heartbeat dan bagi pill. Setiap kali tu kita tanya bila boleh balik. Diorag cakap tunggu feedback dari Doc.

Bila dah pukul 3ptg, nurse datang cakap 'Kak kena admit yea, doc suruh'. Kita rasa kita  napa kena admit. Kita call my brother untuk pack kan baju untuk pakai nanti malam.

So petang dalam kul 7pm, adik dan mak datang bawak baju. Masa tu sendiri tak tau napa kena admit. Rasa-rasa doc suruh rehat kot.
Family kita pun confiuse napa kita kena admit. Diorang syak bawak pau dan teh tarik. Adik kita siap cakap 'Ko sihat je, setakat nak minum petang ngan ko kat hospital pastu gosip'

Wad kita, wad ramai2. Dalam tu kita sorang je malam. Dengan 1 budak sekolah iaitu cucu midwife, tumpang tidur. 

Malam tu memang kita tak nyenyak tidur, sebab perut kita macam berat sangat. Makk oi nak mengiring susah. Sekali tu kita rasa perut sakit, confiuse perut keras ke baby gerak. Tapi sakit berulang2. Sakit2 manja.Kita tekan bell, dalam kul 3am. Tapi takde sapa datang. Sekali kita keluar wad, kejutkan midwife 'Kak perut saya sakit, datang-datang'. Midwife pun keluarkan CTG mesin dan monitor. Siap tidur kat sebelah kita lagi. Dalam 15 minit dia stop dia ckp OK je. Oh sebelum tu, dia sengkak perut kita, dia ckap baby kita ke tepi perut. Masa dia sengkak pastu tekan2 peha, uhh rasa mcm nak jerit. Lepas dia sengkak kita rasa perut ringan dan kita boleh tido dengan nyenyak sampai ke pagi. 

Pagi tu as usual kul 6.30pg dah mandi. Tak nak rebut ngan anak midwife tu nak pi sekolah. Siap bawak draf thesis budak2 final year untuk check, boring sgt. Then sarapan. Nurse datang bagi pill putih tu lagi. Time tu rasa nak tanya 'Dik ni pill apa ek?' Dia pun tak tau dan dia refer to midwife 'Kak ni pill untuk stopkan contraction'. Ooo ok.

Pastu rasa ngantuk dan nak tidur balik. Tiba2 Doc datang. Doc check2 perut. Doc cakap 'How you feel after take the white pills. That pill suppose to stop the contraction'. Doc ckp jangan stress ' in your condition there is a possibility for preterm labour'. Ok sekarang dah paham dan mula rasa worry. Doc asked the nurse to take me to his office, dia nak scan baby.  Baby ok sangat aktif, and doc cakap jangan stress. Doc bagi pill untuk stop contraction. 

Lepas jumpa doc baru tau, malam yang kita sesak nafas, berlaku contraction. Bila contraction happen, ia boleh buat bukaan untuk baby keluar. Worst case senario kalau ada tanda basah dan darah. Masa midwife monitor guna CTG machine, ada 2-3 kali contraction, that was why kita kena tahan. 

Rasa worry jugak selepas keluar wad, sebab takot jadi lagi. Kita kena banyakkan rehat dan kurangkan pergerakkan. Moga-moga anak kita keluar pada due date yang ditetapkan.

Comments

  1. Kak Ct, harap semuanya ok..jgn mkn bende manis banyak2..diet la nampaknya..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cannot help benda manis sangat sedap hehe...tp memang control lah makan, banyakkan fiber je skrg :). Thanks Yanti.

      Delete
  2. S.A, memang kena rehat banyak. Jgn jalan byk2. Saya dulu pegi toilet pun doc tak bagi. Tapi nak shishi dalam bekas saya tak reti. Akhirnya disebabkan saya ke toilet, lepas tu terus beranak @28 weeks. Malas-malaskan diri... nanti dalam pantang tak cukup tido dah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for advice kak, sy ni kalau tak sesak2 napas selagi tu nak buat kerja je. Anak akak yg no berapa lahir @28 weeks? masa tu air ketuban pecah tak?really wannt to know.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts