Ustaz di kelas

Hari ini kita conduct interview untuk student2 untuk evaluate project diorang. Dah subject pun engineering jadi perkataan yang keluar perkataan-perkataan engineering lah macam force, reaction etc. Lama-lama boring jugak kita dengar, serious ngantuk kita dibuatnya.

Datang 1 kumpulan untuk present. Kita tak paksa diorang nak guna BM or BI masa present. So group ni present in BI. Pum pang pum pang ahli group bercerita. Tiba giliran 1 student ni untuk bercakap. Dia cite pasal column. BI dia OK kita paham. Pum pam pum pam dia cite fungsi column. "Column carries axial load bla bla bla" Part paling best bila dia cakap ' I think column is important, why I say this? because as a Muslim, solat aaa aaa Madam can I speak in Malay?' Kita jawab 'Sila'. Dia sambung ' Sebagai Muslim kita tahu, solat itu tiang agama. Sama juga macam tiang atau column ni, tanpa tiang tiadalah bangunan'. Jadi excited kita dengar. Dalam hati, mungkin dia try nak sampaikan dalam BI tapi takot tak sampai maksudnya. Solat tu tiang agama. Dalam BI biasa kita dengar solat is main pillar in Islam. Tak kan nak sebut 'solat is main column in Islam'. Macam tak best bunyinya.

Kagum dengan student ni, walaupun susah nak menyampaikan dalam BI, tapi dia cuba jugak nak sampaikan apa maksud hati dia. Dia buat hari kita jadi best, tak lah hambar saja. Kena selang seli dengan benda lain.

Comments

Popular Posts