Saya lebih straight semester ini!

Semester dah start 4 minggu yang lalu. Sejak balik dari oversea, dah 3 semester kita mengajar dan dari pengamatan kita, dulu kita terlalu soft dengan pelajar. Kita ingat ikut stail lecturer kat oversea, macam cool saja, behavior pelajar malas nak tegur, kalau nak bawa nota, bawalah, kalau tak nak belajar, ikut suka kamu lah. Yes, kita tak peduli tentang semua tu cause one and foremost, I think mereka university student and mature, suppose they know their role lah. But my expectation was WRONG! Totally wrong.

When  i was undergrade student, we scared of our lecturer. Bukan scared nak bertanya but in general, control our behaviour dalam kelas. Lecturer masuk je semua diam. Sekarang dah tak, saya masuk kelas, saya fix the projector with my laptop, mereka buat bising, dont even care pon! Sampai semua dah ok, i stand up dan beri salam baru mereka diam, tu pun masih dengar yang bising!

Berbanding dengan dulu, now kita lebih straight, i have to! Semester sebelum nih, kalau ramai fail, lecturer kena persoalkan, and kene review balik our marking scheme especially project. Dan menjadi sangat sakit hati, kerja yang tak seberapa tapi we have to add some more mark. So this semester is NO NO way. Saya tekan mereka, biarlah mereka cakap sy garang macam ibu tiri, tapi kita harap, mereka dapat yang terbaik.

Contohnya, kalau dulu kita tak kesah student tak bawa nota. Sekarang, everytime kita start lecture, kita tanya 'Semua bawa nota ?'. Then my mata ternampak those yang tak bawa, kita point finger mereka 'Kenapa tak bawa?' Jawab!. Ada yang berani cakap 'tak sempat print' 'tak tengok email'.

The next time I entered the class, I change my mind, instead of continuing my lecture, I gave tutorial question. So supriselah, ada 2-3 student yang lambat 5minites to class, dengan kertas dan beri pada kawan2 mereka. Kertas tu adalah additional note yang kita email, dan mereka potocopy sebelum kelas mula, So dari situ I know, kalau I tak warn before mungkin mereka tak kesah.

My intention, cumelah nak mereka tahu, ilmu perlu dicari, guru perlu dihormati, perangai mesti elok. Cheers )

Comments

Post a Comment

Popular Posts