Orang tak siuman dalam masjid

Pengalaman ini sangat menakutkan untuk kita. Siapa sangka di kawasan masjid ada orang yang kurang siuman.

Begini ceritanya.

Minggu lepas kita ke Mersing untuk hadir kenduri, bila balik semula ke BP dalam waktu Magrib. So kami cadang untuk bersolat kejap di masjid ( masjid terletak di kawasan kampung). Kita uzur jadi duduk di parking kereta masjid saja. Kita dan Aiin. Sebelah kereta ada nice seat dan tembok batu yang rendah. Mula-mula kita duduk main-main dengan Ain di kerusi tu, facing hadapan masjid. Memang nampaklah orang lelaki ambil wudhuk, tapi lindung dengan kereta kami je. Tiba-tiba saya nampak ada sepasang mata memandang arah kami. Fikir baik, mungkin orang tu lepas solat. Orang tu berdiri di beranda masjid. Orang tu masih memandang, tak toleh lain. Kita jadi kurang selesa dan malu, jadi kita sembunyi sikit (mean duduk di tembok batu yang rendah).

Dicelah tiang parking kita perhati orang tu masih memandang. Tiba-tiba Ya Allah, orang turun dari beranda masjid dan menuju ke arah kami. Mula-mula memang ingat dia nak balik rumah ke apa, sambil dia jalan mata dia perhatikan kita. Ya Allah, Istighfar tanpa henti kita. Kita terus bangun dan dokong Ain. Dalam keadaan itu, kita masih lagi nak fikir positif, kita bagi salam (sebab kita anggap dia mungkin orang masjid tu), dia jawab.  Dia tanya ' Akak dari mana kak?'. Kita jawab 'dari BP'. Dia terus duduk dekat kerusi yang kita duduk tadi. Ya Allah. Bila dia pandang tak berhenti  kita tanya ' Awak suka budak-budak yea?' (yelah nak rasa positif dan anggap perangai budak-budak ni selalu buat orang suka'. Tau tak dia jawab apa sambil senyum ke arah kita ' Takdelah, saja nak tengok'. Tangan dia letak atas meja dan mendagu. Istighfar panjang dan tanpa henti kita. Sangat-sangat takut. Terus perlahan-lahan kita beredar. Dalam hati, cepatlah suami/ adik lelaki keluar dari masjid, sangat-sangat takot. Kita sembunyi di sebelah kereta.

Mujur adik lelaki cepat selesai solat, cepat-cepat kita panggil dia. Adik bawak kami jauh dari tempat tu. Masa nak balik, adik cepat-cepat ambil kereta dan saya tunggu dekat pintu pagar masjid. Bila cite ngan mak, mak cakap 'patutlah ada orang tengok je'

Siapa sangka kejadian begitu boleh jadi di perkarangan masjid. Orang tu memang tak betul. Mana ada orang waras berada di tempat wanita duduk, orang apa tu? Rasa nak baling pakai selipar atau nak marah. Tapi itu masjid.

Saya tak tahu apa silap kita, pakaian kita menutup aurat, baju kurung bertudung. Atas sebab apa nak tengok sampai sebegitu. Yallah, ampunkanlah kami dan lindungilah kami. Tak sangka perkara ni berlaku di perkarangan masjid.

Comments

  1. sama lebih kurang kes SA...apa pun alhamdulillah..xde apa yang buruk berlaku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada baca juga Kisah awak. Sangat menakutkan• semoga Allah lindungi kita semua.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts