Publication

 Setiap kali kita jumpa Pakcik kita, dia mesti cakap pasal anak dia, mean sepupu kitalah, dia dah 35++pun. Tak dinafikan dia memang pandai. Apa yang pakcik kita cakap anak dia ada dah terbitkan novel, buku kanak-kanak, dan menantunya masuk tv cakap omputih lagi. Wahh terlopong lah kita dengar. Kita nak citer apa ek?kita tak pandai pun karang-karang. Nothing to be proud of pun hehe.

Semalam sedang kita melantak makan lunch dalam bilik, sambil check email, rasa terus kenyang dapat email article kita di publish untuk satu International Journal. Meremang bulu roma. Dah paling best without correction.  Since kita kerja dengan universiti, publication mesti dah wajib. Last year kita ada 2 publication, 1 international proceeding paper untuk conference di US, satu university journal. Tahun ni, rasa 1 je, yang nih lah, tapi hantar kat journal impact factor tinggi, so sangat gembira.



I devoted my preliminary experimental study dalam article ini. Memang kita sengaja simpan data and whatever. Kita tak pilih untuk publishkan dalam mana-mana conference. Kita pilih untuk letak dalam journal yang baik, sebab  effort yang kita letak untuk hasilkan this journal sangat-sangat bernilai untuk kita.I spent 3 years untuk collect all those data, additional 1 year untuk varify the data. At the end of my forth year, I still had samples to be monitored (who knows i can came out with new idea with that data), tangki kita terbakar. Banyak air mata jatuh sepanjang perjalanan itu. Still kita struggle. Moga Allah temukan penghujung yang baik untuk satu of His ujian.Sebab tu kita fikir, selayaknya kita nak tempatkan article tu kat tempat yang baik. 

Kalau kita counterback cakap ngan pakcik kita kita pun ada terbitkan article, mesti dia tak paham. Setakat belas-belas page, apa herannye kan?anak dia novel beratus page. Tapi article kita di acsess satu dunia, jadi rujukan untuk semua dan selama-lamanya. Teringat 2-3 article yang kita rujuk bertahun 1918, 1930an-- sangat-sangat kagum. Orang tu pun dah mati tapi entah dia tahu orang still rujuk article dia. 

Comments

Popular Posts