Teachers Day

Today is 16th May 2013, is a Teachers Day.

Who are your teacher?

My parents- they teach me what is love? kasih sayang, simpati, gembira, suka, duka, bahagia semuanya. Tanpanya mungkin saya tak jadi macam saya hari ini. Yang membentuk peribadi dalaman saya. Tunjuk ajar mereka adalah berpanjangan, di setiap peringkat kehidupan saya dari saya kecil, bersekolah, berkerja, berkahwin dan mempunyai anak. Tidak terlepas hari saya, mesti ada yang saya belajar dari mereka. Sama ada secara terusan atau saya belajar dari pengalaman mereka memelihara keluarga kami.

My teachers at school
Kenapa? Without them maybe I cannot complete ABC till Z, maybe saya tak tahu tambah, tolak, bahagi dan darab. Terlalu banyak kenangan di sekolah. Beberapa yang saya ingat;
- Saya lemah dalam mathematic, cikgu geram gila dengan saya, cikgu darjah 4 pernah cubit perut saya sampai biru!, sengaja letakkan saya seorang je perempuan dalam group lelaki, pernah panggil nama saya, kemudian ketika saya ke depan nak ambil buku, cikgu baling buku saya ke luar kelas, melayang!!, cikgu pernah buang buku saya keluar tingkap. Terasa di hina beb. I challenge my self lah lepas tu, actually lepas beberapa tahun, dpt SPM mathematic A. Kemudian saya bantai semua A dalam semua subject engineering mathematik, ada lebih kurang 4 subject mathematik masa saya buat degree dulu. Huhuh wish can meet that teacher and tell her 'I did it!'

- Saya memang lemah Bahasa Inggeris, suka subject tu tapi saya suka main-main. Bila bab spelling memang out, cikgu saya cina, dia pukul tangan saya dengan rotan laju-laju. Kalau kesalahan serius, cikgu pukul dengan rotan sekali tapi 'zaaaap' berbelang tangan saya. Air mata nak jatuh tapi tahanlah. I wish i can meet that teacher and tell her 'I survived many years in overseas'

- Lain case like, kena tatak tangan jari dengan pembaris kayu, huhu sakit oooo, sebab banyak, tak bawak baju senam lah, kuku panjanglah. I wish i can meet that teacher and tell ' I dun like sport!'

My lecturers in my university
Without them I'm not what I;m today civil engineer, specific to structural engineer. My family never can believe lah, di rumah sangatlah sakai, ok saya sgt lembut, kawan-kawan pun cakap gitu, even di sekolah ada satu award untuk 'pelajar paling sopan' . Me pemenang dua tahun berturut-turut. Haihh malunye. Tapi saya further study civil engineering. buat phd in structural engineering, kaji tiang konkrit pulak tu. Huhhh, kawan saya cakap saya salah bidang, sebab sy suka juga make up. Abah saya yang masukkan course tu, saya nak masuk course science komputer, entah sebab masa tu suka main komputer kot. Then my abah cakap ' ente nak tak nanti orang tanya berapa banyak simen, batu, konkrit untuk bangunan nih?'. Eh coolnye kalau dapat jawab. Oklah amik civil engineering. 5 pilihan course nak masuk university that time, 4 science computer, 1 civil engineering. Wahh ajaibnya cakap abah memang betul!

My phd supervisor, walaupun perjuangan saya belum berakhir, tapi saya admire dia. Walaupun dia buat my years misearable, tapi without him, saya tak kan tahu nothing is impossible. Teach me perseverance! Huh kalau nak cite pasal those years memang boleh menangis 1 baldi. Saya jadi emotional terus kalau cite bab nih. Tak nak cite dah.

My husband
Juga my great teacher. Saya tak kenal erti sabar, erti cinta, erti ikhlas tanpa dia. Saya belajar dari segala tindak tanduk dia terhadap parents dia, terhadap orang di sekeliling dia. Dia terlalu baik, terlalu penyabar. Saya belajar motivasi dan semangat dari dia. Dia fokus pada kerja dia. Saya tengok ramai orang berlumba-lumba nak kaya, nak banyak duit. Ok dia pun, tapi dia cakap takde short cut untuk jadi orang senang. Saya admire dia, build his carieer with zero di bumi Malaysia. No short cut. Buat presentation sana sini, admire dengan ke'brave'an dia, in front of big big people in industries. Tak semua berjaya. Kalau saya tanya' macam mana dengan presentation?' dia mesti bagi respon positif, walaupun dia tak berjaya. I heard only positives comments pasal kerja dia. Dia cakap kalau dia kerja di malaysia, no one lah nak ambil dia kerja. So he starts his own, dengan bantuan orang-orang senior. Suami ku cuma bergaul dengan orang yang dah berumur because dia cakap orang tua akan bagi nasihat berguna untuk orang muda. Its right most of the time.

Sebenarnya, semua orang guru kepada kita kan? Sebab secara sengaja atau tidak, mereka ada mengajar sesuatu dalam hidup ketika, supaya kita jadi baik dari semalam dan insyallah masa kemudian yang lebih baik dari hari ini. Even to blogger friends, you also guru, sebab when you write something, you teach me something yang saya tak tahu, pengalaman kamu semua membantu saya menghadapi hari-hari seterusnya.

Ok daaaa Selamat Hari Guru allllsssss

Comments

Popular Posts