Jeritannya sekuat hati

Assalamualaikum dan good days semua pembaca blog saya, (tibe-tibe mood macam baik sgt).. saya nak share pasal satu kisah yang sangat sedih buat saya.

Pada hari Rabu yg lepas, saya ke Hospital Putra BP untuk beri Ain second dose vaksin H1N1, jadi kisah saya ni berkisar cite dari hospital.

Sementara menunggu giliran Ain, saya nampak katil diusung ke bilik rawatan yang terletak bersebelahan dengan klinik Ain menunggu. Atas katil tu terbaring seorang budak lelaki, mungkin masih bersekolah menengah. Secara tak perasan bersebelahan dengan tempat saya dan suami duduk, ada seorang pakcik. Saya nampak pakcik tu juga sama-sama menyusung katil yg masuk ke bilik rawatan tadi. Pakcik tu agak peramah sebab dia bertanya pasal Ain, jadi saya pun tanya jugak pada pakcik tu kenapa dia berada di hospital. Perbualan saya dengan pakcik tu lebih kurang gini

Saya: Pakcik, yang tadi tu cucu ker?
Pakcik: Bukan, itu anak bongsu, umur 13 tahun.
Saya: Anak sakit apa pakcik?
Pakcik: Anak saya terbakar sebelah kaki dia. Sejak raya hingga sekarang dah 3 bulan. Satu bulan buat rawatan di hospital kerajaan, kemudian ubat kampung, kemudian baru datang sini.

Saya tak nak bertanya panjang sebab saya taknak guriskan perasaan pakcik tu. Tapi pakcik tu willing to share the story.

Masa Raya lepas, anaknya nak hidupkan pelita, menggunakan minyak petrol. Datang kawannya terlanggar dan petrol tumpah pada kaki anaknya, kebetulan anak nya pakai track suit, sekelip mata terbakar. Anaknye lari terjun parit. Kalau tak mungkin terbakar satu badan.
Pakcik tu tak puas hati dengan layanan hospital kerajaan, dibiarkan kaki anaknye terbuka. Anaknya menangis jer. Nampak kekesalan pada wajah pakcik tu. Bila berubat kampung pun tak pulih. Jadi pakcik tu buat keputusan hantar anak ke hospital putra. Nampak ada kesan baik. Rawatan yang di buat, pembedahan untuk ambil tisu (kalau tak silap) dari kaki yang elok untuk diletak pada kaki yang terbakar. Kaki anak yg terbakar tu hanya tinggal daging saja. Lepas selesai pembedahan adalah proses susulan dimana perlu 'dressing'. Saya tak pasti istilah 'dressing' tapi mungkin bermaksud cuci luka, tukar bandage dan sebagainye. Beradanya anak pakcik tu di bilik rawatan adalah untuk 'dressing'

Untuk saya, personelly saya pernah baca/dengar kisah orang badan terbakar, hanya sekadar tahu, tapi betapa sakit/peritnya kesakitan tu saya tak tahu. Hingga hari itu.....tiba-tiba saya dengar ada suara dari bilik rawatan menangis/menjerit, sekuat-kuatnya. Jeritan ' Tolong.....sakit......tolong....'

Saya : Pakcik, itu.....
Tak sanggup nak habiskan ayat, pakcik mengangguk.

Pakcik : Setiap 3 jam dia menangis macam tu, pakcik dah tak boleh menangis..

Saya yang mendengar jeritan tu, macam ada pisau tertusuk dalam hati saya, sebab saya rasa sakit. Saya tahu adik tu rasa 1juta kali sakit dari apa yg saya rasa. Hati saya hancur, sedih, saya berlinangan air mata. Saya doa saja dalam hati tuhan beri kekuatan pada adik tu, diringankan sakitnya.

Kalau saya boleh gambarkan jeritan tu, bayangkan saya menjerit sekuat-kuat hati, sangat sakit. Kemudian saya perasan pakcik tu dah takde, mungkin dia tengok anak dia. Saya masih dengar jeritan tapi sangat jauh. Dalam fikirkan saya mungkin adik tu nangis di pelukan ayah dia.

Kejadian tu beri saya banyak keinsafan. Buat saya rasa bersyukur. Setiap kali saya ingat adik tu, saya sedekahkan fatihah, sertakan sekali doa. Saya ingat setiap jeritannya, buat hati saya bergetar. Kalau anda membaca cerita saya doakan untuk adik tu yea. Walaupun tak kenal, tapi saya yakin Tuhan maha mengetahui.

Sekian

Comments

  1. Sayu kan kalau kita dengar orang menangis. Menangis sebab sakit, menangis sebab rindu. Apatah lagi bila menangis dan menjerit, yang dengar ni pun rasa pilu. Huhuhuhu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts